
Inruilvoorstel
24 september - Tijdens de IAA Mobility in München (8–14 september) presenteerden de Duitse automerken hun nieuwste modellen. Merken als Volkswagen, Škoda, CUPRA en Audi gaven een blik op de elektrische toekomst. In dit artikel nemen we je mee langs de opvallendste onthullingen en innovaties van deze merken.
Audi introduceerde de volledig elektrische tweezits sportwagen, Concept C. Die de nieuwe designfilosofie van het merk laat zien met een strakke, minimalistische uitstraling en een uniek dakconcept. De opvallende verticale grille en de vierdelige lichtsignatuur geven de auto een moderne uitstraling. Het interieur combineert hoogwaardige materialen met intuïtieve bediening en een warm, technisch design. Met subtiel geïntegreerde technologie en een focus op emotie en precisie markeert de Concept C het begin van een nieuw tijdperk voor Audi en een blik op toekomstige modellen.
Volkswagen onthulde op de IAA Mobility de ID. CROSS Concept, een compacte elektrische SUV die zowel geschikt is voor de stad als lange ritten. Het model valt op met zijn nieuwe design, slimme technologie en een ruim, lounge-achtig interieur met 450 liter bagageruimte. Met een actieradius tot 420 km*, een elektrische aandrijflijn van 155 kW (211 pk) en trekgewicht tot 1.200 kg is de ID. CROSS verrassend veelzijdig. De auto maakt gebruik van het verbeterde MEB+, dat ook software uit hogere segmenten biedt, zoals geavanceerde rijassistentie. De productieversie verschijnt in de zomer van 2026 en wordt onderdeel van Volkswagens bredere campagne voor betaalbare elektrische modellen in Europa.
Ook voert Volkswagen een nieuwe naamstrategie in waarbij bekende modelnamen, zoals Polo en GTI, worden overgenomen in de elektrische ID.-familie. De eerste hiervan is de ID. Polo, die in 2026 wordt gelanceerd ter ere van het 50-jarig bestaan van het model, gevolgd door de sportieve ID. Polo GTI. Met deze strategie wil Volkswagen de overstap naar elektrisch rijden herkenbaar, toegankelijk en persoonlijk maken. De nieuwe modellen markeren een nieuw tijdperk waarin Volkswagen inzet op betaalbare elektrische mobiliteit met vertrouwde kwaliteit en gebruiksvriendelijke technologie.
CUPRA toonde de gecamoufleerde Raval, een compacte elektrische auto die in 2026 op de markt verschijnt. Het model is de eerste uit de Electric Urban Car-familie van de Volkswagen Groep en wordt gebouwd in Spanje. Met zijn voorwielaandrijving, sportief verlaagd onderstel en progressive steering belooft hij maximale rijdynamiek in CUPRA-stijl. Met de Raval wil CUPRA elektrische mobiliteit toegankelijk én aantrekkelijk maken voor een breed publiek.
Ook onthulde CUPRA de Tindaya Showcar, met deze conceptauto geeft CUPRA vorm aan zijn vooruitstrevende visie en onthult de nieuwe, toekomstige designtaal van het merk. Met het concept ‘No Drivers, No CUPRA’ en een minimalistisch ontwerp en innovatieve technologie zoals ‘The Jewel’ en CUPRA Monitor+ ligt de focus volledig op de rijervaring. CUPRA definieert hun nieuwe designtaal door het high-tech interieur en de duurzame materialen van de Tindaya. Het resultaat is een futuristisch model waar de bestuurder centraal staat en CUPRA’s visie op mobiliteit van de toekomst laat zien.
Škoda presenteerde de Vision O: een elektrische concept car voor de toekomst. De auto is van binnenuit ontworpen met de klant als uitgangspunt. Het interieur is minimalistisch en bevat slimme functies zoals AI-assistent Laura en adaptieve verlichting. Met 650 liter bagageruimte en autonome rijfuncties is hij praktisch én vooruitstrevend. Duurzame materialen en een aerodynamisch ontwerp maken hem klaar voor lange ritten met minimale impact.
Ook heeft Škoda de Epiq showcar onthuld: een compacte, volledig elektrische stads-SUV die in 2026 in productie gaat. Het is het eerste model met het nieuwe Modern Solid-design, met een robuust en minimalistisch uiterlijk en een praktisch, slim ingericht interieur. De Epiq biedt plek aan vijf personen, heeft een bagageruimte van 475 liter en een actieradius tot 425 km*. De verwachte vanaf prijs ligt rond die van de huidige Kamiq, waarmee het Škoda’s meest toegankelijke EV wordt.
*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.