In Memoriam: Tjeerd van den Brug

11 september 1927 - 12 mei 2013

Tjeerd van den Brug, oud-directeur van de Van den Brug Groep, overleed zondag 12 mei 2013 op 85-jarige leeftijd.

Op 11 september 1927 wordt Tjeerd van den Brug in Ureterp geboren en groeit op in een ondernemend gezin. Zijn vader, Johannes van den Brug startte in 1923 een eigen bedrijfje. Deze eenmanszaak groeide in 90 jaar uit tot de Van den Brug Groep, waar nu ruim 200 mensen werkzaam zijn voor Van den Brug, Friesland Lease, Friesland Huur en de joint-venture met Care Autoschade.

Tjeerd Van Den Brug 1.1

Een leven in het teken van auto’s en motoren

In de zomer van 1949 kwam Tjeerd van den Brug, 21 jaar oud, in de zaak. Door zijn opleiding aan de Middelbare Autotechnische School in Apeldoorn en aanvullende cursussen bij importeur Pon, was Tjeerd al snel de man van de auto’s en onder zijn leiding maakt het familiebedrijf een grote groei door. 
In ruim 40 jaar bouwde Tjeerd de organisatie uit tot een van de grootste en meest succesvolle bedrijven in de Friese autobranche. Ondanks dat de organisatie steeds groter werd, is het een echt familiebedrijf gebleven. Medewerkers horen elkaar en de klant te kennen, was en is nog steeds het credo. Kwaliteit en service staan hierbij centraal.

Zijn prestaties bleven niet onopgemerkt. Tjeerd van den Brug werd in februari 1971 gevraagd en gekozen tot penningmeester van het Volkswagen Dealer Council. Een functie die hij ruim 15 jaar met veel plezier en passie vervulde. 
In het jaar 1983 –midden in de toenmalige recessie- wordt Tjeerd van den Brug door het vakblad AM (Automobiel en Management) onderscheiden met de titel 'Automanager van het jaar 1982'. Als een van de eerste auto-ondernemers ontving hij deze prestigieuze prijs voor zijn bevlogen en ambitieuze management. “Hij viel op door zijn sterke kostenbewustheid en hoge mate van technische affiniteit. Zo genoot hij ook bekendheid als fervent grasbaanracer en rallyrijder.”

Tjeerd van den Brug treedt in 1991 terug als directeur en geeft de Van den Brug Groep over aan de derde generatie. Toch was het bedrijf nooit uit zijn ogen, oren of gedachten: hij liet zich informeren, kwam geregeld langs en wist veel. Deze enorme betrokkenheid zal blijvend worden gekoesterd.