De geschiedenis van het Friese familiebedrijf Van den Brug begint in 1923. Vanuit de garage bij het woonhuis in Ureterp is Johannes van den Brug gestart met de reparatie van lekke banden en versleten kettingen. Zoon Tjeerd sluit zich 25 jaar later bij de zaak aan. Hij brengt het autobedrijf tot bloei en breidt het uit met vestigingen in omringende plaatsen. In 1991 komt de derde generatie, kleinzoon Hans, aan de leiding en volgt verdere uitbreiding.
Nu, 100 jaar na de oprichting en ruim 75 jaar na het verkrijgen van het dealerschap, wordt Van den Brug al drie generaties lang door telgen uit de familie Van den Brug bestierd. De achternaam Van den Brug is uitgegroeid tot een (auto)begrip in de Friese vestigingsplaatsen en hun wijde omgeving.
Video: documentaire over de geschiedenis van 100 jaar Van den Brug.
In 1991 treedt Johannes Tjeerd (roepnaam Hans) van den Brug, kleinzoon van Johannes en zoon van Tjeerd, in dienst als bedrijfsleider van de vestiging Drachten. Vader Tjeerd treedt terug en onder de algemene directievoering van Jan Ploeg (zwager van Hans en schoonzoon van Tjeerd) wordt Van den Brug voortgezet en onder andere uitgebreid met een vestiging in Buitenpost.
Sinds 2002 is Hans van den Brug algemeen directeur van Van den Brug. Onder zijn leiding groeit het bedrijf in vestigingslocaties (oa Franeker en Sneek) en merken (SEAT en Škoda) en worden er nieuwe bedrijfstakken opgericht (De Onderdelendienst en Van den Brug Zakelijk).
En soms betekent investeren in de toekomst en voldoen aan de eisen van de importeur dat je afscheid moet nemen. Zo besloten we bij Van den Brug in 2013 onze vestiging in Oosterwolde te verkopen en over te dragen aan Auto Kort.
We gaan nog even een generatie terug; naar de vader van Hans: Tjeerd van den Brug. Tjeerd werd al in zijn jonge jaren gedreven door rijplezier. Eind jaren '40 was hij als fervent grasbaanracer regelmatig op de Friese banen en velden te vinden. Tjeerd kwam in de zomer van 1949 als tweede generatie in loondienst bij vader Johannes en werd kort daarna de eerste man binnen het familiebedrijf.
Onder leiding van Tjeerd -en met de (onder)steun(ing) van zijn vrouw Joke achter de schermen- vindt de eerste grote groei van Van den Brug plaats. In 1958 verhuist het bedrijf van Ureterp naar Drachten. Al snel volgt de opening van vestigingen in omliggende plaatsen zoals Heerenveen en Oosterwolde. Met de zegen van importeur Pon werd Van den Brug in 1974 ook dealer van Audi.
Tjeerd was een opvallende speler in de Nederlandse autobranche. Het bevlogen en ambitieuze management van Tjeerd van den Brug werd gewaardeerd en onderscheiden met de titel 'Automanager van het jaar 1982'. Deze prestigieuze prijs van het blad AM (Automobiel en Management) werd hem toegekend voor uitzonderlijke prestaties in de autobranche.
Mei 2013 overleed Tjeerd van den Brug op 85-jarige leeftijd. Lees hier het In Memoriam.
Terug naar waar het ooit begon. Johannes van den Brug startte in 1923 met zijn eerste bedrijfsmatige activiteiten rondom fietsen en motoren in Ureterp. Als 19-jarige verliet hij het ouderlijke boerenbedrijf om zich in een avontuur op wielen te storten. Hij wilde de techniek in: fietsen en motoren. Voordat de Duitsers Nederland binnenvielen in 1940 had Johannes zijn zaak al in alle richtingen uitgebouwd. Bijna raakte hij een kostbare voorraad motoren kwijt aan de bezetter.
Door ze tijdig te verbergen kon hij 1945 een vliegende herstart maken. Na de oorlog, om precies te zijn op 18 oktober 1948, werd Van den Brug één van de eerste officiële Volkswagen-dealers in Nederland. Johannes van den Brug tekende een dealercontract met Pon, importeur van destijds Volkswagen, en niet veel later verschenen de eerste VW Kevers in Ureterp.
Johannes van den Brug, grondlegger van Van den Brug overleed in 1965. Zijn zoon Tjeerd zette het bedrijf voort.