Ondernemend Friesland interviewt Theo Bosgra

nieuws

27 mei 2021

In het nieuwste OF Magazine staat een interview met collega Theo Bosgra. In het interview vertelt Theo over de geschiedenis van Van den Brug en deelt hij zijn visie over de ontwikkelingen van groene mobiliteit. Je leest het interview hieronder.

Van den Brug, klaar voor de groene toekomst

Johannes van den Brug begon in 1923 met de reparatie van onder meer fietsen. Anno 2021 ligt de focus opnieuw sterk op groen vervoer, namelijk elektrische auto’s. Theo Bosgra, mobiliteitsadviseur bij van Van den Brug: “Het is mooi om als bedrijf mee te werken aan een mondiaal doel.”

Johannes is de grootvader van de huidige directeur, Hans van den Brug. ‘Pake’ durfde waarschijnlijk niet eens dromen dat zijn reparatiebedrijf ooit zou uitgroeien tot een begrip in Friesland op het gebied van auto’s. Inmiddels werken ongeveer 250 mensen bij het bedrijf, dat vestigingen heeft in Drachten, Heerenveen, Sneek, Buitenpost en Franeker. “Tel je onze Schadeservice erbij op, dan zit je op ruim 280 medewerkers”, vertelt Theo Bosgra. “En daarnaast hebben we een sterke band met leasemaatschappij Friesland Lease.”

2

Meedenken over mobiliteit

Van den Brug is officieel merkdealer voor Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda. De verkoop van nieuwe auto’s en occasions, plus het uitvoeren van onderhoud en reparaties, zijn de hoofdwerkzaamheden van het bedrijf. Sinds 2018 heeft Van den Brug een zakelijke tak. Daar voelt Theo Bosgra zich als een vis in het water. “We zijn voor bedrijven de partner in mobiliteit. We denken met ondernemers mee over hoe ze mobiliteit kunnen inrichten binnen hun bedrijf.”

De vraag naar elektrisch rijden groeit bij bedrijven, merkt Bosgra. Tegelijk zijn ondernemers nog wel eens wat terughoudend. “Waar kun je laden, hoe lang duurt het laden, wat is de actieradius; dat zijn allemaal vragen die we krijgen. Uiteindelijk draait alles om de ervaring. Daarom kunnen bedrijven, en particulieren trouwens ook, voor langere tijd een elektrische auto gebruiken. Ze krijgen er een laadpasje bij op onze kosten. Daarna zijn negen van de tien mensen om.”

Nieuwe modellen

In de komende jaren zijn verschillende nieuwe elektrische personen- en bedrijfswagens op komst. De Volkswagen ID. Buzz, bijvoorbeeld: een soort Volkswagen T1. “In de toekomst ga je zien dat er hubs komen aan de rand van steden waar grote dieselvoertuigen goederen overzetten op kleinere, elektrische auto’s die verder de stad in rijden. Daar is de ID. Buzz een perfect antwoord op.” Ook van de Škoda Enyaq, de eerste elektrische SUV, zijn de verwachtingen hoog. Verder gelooft Bosgra sterk in waterstof. “Maar dan meer voor de industriële markt. Bijvoorbeeld voor vrachttransport of het openbaar vervoer. Daar is actieradius van groot belang.”

Groeiende vraag

Dertig procent van de totale nieuwe verkoop bij Van den Brug bestond in 2020 al uit elektrische auto’s. Dit neemt de komende tijd flink toe, verwacht Bosgra. Of het binnen de particuliere markt ook zo’n vaart zal lopen? Er hangt immers nogal een prijskaart aan elektrische auto’s. “Veel elektrische auto’s binnen de lease komen na vier, vijf jaar vrij voor de particuliere markt. En dan dus voor een lager bedrag. Bij elektrische auto’s vindt minder slijtage plaats dan bij gewone auto’s, dus na die vijf jaar kun je er nog makkelijk tien jaar mee door. Daarnaast komen er steeds meer laadpalen. De verwachting is laden in 2025 net zo snel gaat als tanken.”

Het zijn ontwikkelingen waar Bosgra energie van krijgt. “Over de hele wereld vinden initiatieven plaats om het klimaatprobleem aan te pakken. Het is mooi om daar vanuit ons bedrijf een bijdrage aan te leveren.”