Eind 2020 werden we al getrakteerd op een teaser van de Audi e-tron GT, maar nu is hij er echt. De nieuwste, 100% elektrische, sportwagen van Audi. “The most attractive Audi ever”, aldus Marc Lichte, ontwerper van de Audi e-tron GT.
In een online presentatie werd de Audi e-tron GT onthuld. Wat meteen opviel waren de wielkasten en “schouders”, een hommage aan de originele Quattro-looks. En ook de e-tron GT is standaard voorzien van de beroemde Quattro-aandrijving.
De power, tractie en grip worden verzorgd door twee synchrone elektromotoren met permanente magneten op de voor- en achteras.
De e-tron GT is ontworpen in de windtunnel om een zo laag mogelijke weerstand te creëren en zo het verbruik omlaag te krijgen. Het resultaat is een échte gran turismo met een lange wielbasis (2.90m) en flinke afmetingen, 4.99m lang en 1.96m breed.
Bekijk de video van de lancering hieronder.
Een lange wielbasis vraagt om goede bestuurbaarheid, daarom heeft de e-tron GT de optie voor vierwielbesturing. Op hoge snelheid zorgt dit voor extra stabiliteit door meesturende achterwielen.
Op lagere snelheid sturen de achterwielen juist tegen. Hiermee wordt de draaicirkel kleiner. Wel zo handig in steden of op bochtige bergweggetjes.
De stabiliteit wordt verder verbeterd door het accupakket in de bodem te integreren. Niet alleen fijn voor stabiliteit, het zorgt ook voor extra ruimte in de e-tron GT. Je vindt dan ook bagageruimte voor- en achterin. Achterin maar liefst 405 liter.
De e-tron GT wordt standaard geleverd met 19 inch wielen. Deze hebben een laag gewicht wat helpt om zuiniger te rijden. Optioneel kun je kiezen voor 20 of 21 inch wielen. Deze zorgen voor een mooier uiterlijk en zijn ook in aerodynamische varianten te krijgen. De RS e-tron GT wordt geleverd met 20 inch wielen.
De remmen zorgen ervoor dat de wielen (welke maat dan ook) goed tot stilstand komen. Optioneel zijn remschijven met een coating van wolfraamcarbide, 30 procent slijtvaster en produceren tot 90 procent minder remstof. Of kies je voor de beste remprestaties met keramische remmen. Deze laatste zijn kun je kiezen voor de beide uitvoeringen. Kies je voor de RS e-tron GT, dan krijg je standaard de remmen met wolfraamcarbide coating.
De prestaties van de Audi e-tron GT liegen er niet om. Van 0 naar 100 in 4,1 seconden.
De Audi e-tron GT wordt voorzien van het Audi Vehicle Alert System om andere verkeersdeelnemers te waarschuwen. Optioneel is hierbij de e-tron sport sound voor in- en exterieur om de snelheid van de e-tron GT écht te beleven.
Alsof dat niet genoeg was werd meteen ook de RS e-tron GT aan de wereld getoond. Voorzien van de bekende RS-accenten doet deze uitvoering bij liefhebbers het hart sneller kloppen.
De RS e-tron GT wordt geleverd met 20 inch wielen en kan worden voorzien van een kunststofvezel dak. En de prestaties liegen er niet om, van 0 naar 100 in slechts 3,3 seconden.
Audi geeft voor de e-tron GT een actieradius op tot 487 kilometer (conform de WLTP-norm). Dit kan natuurlijk afwijken door bijvoorbeeld rijgedrag en weersomstandigheden, maar het bereik van de e-tron GT liegt er niet om.
De prijzen voor de Audi e-tron GT en de RS e-tron GT zijn momenteel nog niet bekend. Via Audi kun je een pre-booking doen. De verwachting is dat pre-bookings halverwege het eerste kwartaal kunnen worden omgezet in een bestelling.
Bekijk de modelpagina van de Audi e-tron GT om op de hoogte te blijven van de prijzen en de leverdata of meldt je aan voor updates van de Audi e-tron GT.