Ogenschijnlijk uit het niets verscheen ineens de Volkswagen Polo GTI. Het bekende label van Volkswagen met zoveel liefhebbers. Inmiddels aangevuld met de elektrische variant GTX is het GTI-label bij velen bekend. Niet zozeer om de letters, als wel om het geluid.
De Volkswagen Polo GTI staat al lang bekend om sportief rijplezier en daar is deze nieuwe uitvoering dan ook helemaal op ingericht.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI wordt een krachtpatser met een 152 kW/207 pk sterke 2.0 TSI turbomotor. Om dat een beetje in toom te houden wordt de Polo GTI standaard voorzien van het adaptieve onderstel ‘Sport Select'.
Ook standaard is de zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarmee ga je van 0 naar 100 in maar liefst 6,5 seconden.
Het Sport Select-onderstel zorgt voor een verlaagde ophanging. Daarnaast krijgt hij twee schokdempersettings, een grotere stabilisator en stuggere afstemming. Het onderstel draagt daarmee bij aan het sportieve gevoel van een echte GTI.
Neem je je (schoon)moeder mee in deze Polo GTI en wil je dat ze je aan het eind van de rit nog steeds ziet als de ideale schoonzoon of -dochter? Dan kun je kiezen uit 4 rijstanden. De standen Eco, Induividual, Normal en Sport zijn standaard aanwezig waarbij de namen al wel een beeld schetsen van de bijbehorende rijeigenschappen.
Natuurlijk mogen bekende designelementen niet ontbreken aan de Polo GTI. Standaard krijgt hij IQ.LIGHT LED-matrix koplampen en een opvallende, doorlopende LED-lichtstrip in de grille. Ook de achterlichten zijn voorzien van LED-technologie. Dynamische afslagverlichting en een speciale remlichtanimatie zijn hierbij inbegrepen.
De GTI-designelementen als een honingraatgrille met rode strip, sportieve bumper met grote luchtinlaten, rode remklauwen en het GTI-logo zijn natuurlijk ook aanwezig.
De herkenbaarheid van binnen is even zo groot met sportstoelen met ruitbekleding, rode stiksels en multifunctioneel sportstuur in de bekende GTI-kleuren.
Natuurlijk heeft de nieuwe Polo GTI een digitale upgrade gehad en wordt hij standaard voorzien van een Digital Cockpit met 8 inch scherm, optioneel te upgraden naar 10,25 inch.
Je smartphone is eenvoudig te koppelen aan het infotainmentsysteem en biedt daarmee toegang tot Apple CarPlay of Android Auto. Met WeConnect is er toegang tot een groot scala aan mogelijkheden voor het infotainmentsysteem.
De nieuwe Polo GTI is standaard voorzien van het IQ.DRIVE-pakket, daarin zit o.a. Travel Assist waarmee gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk is. Zo blijf je op veilige afstand van de auto voor je en blijf je tussen de rijbaanmarkeringen zonder zelf in te hoeven grijpen. Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Front Assist met City Emergency Braking maken ook deel uit van het standaard IQ.DRIVE-pakket.
Daarmee ben je een eind op weg, maar er zijn nog meer pakketten mogelijk als Assistance Pakket, Proactieve inzittendenbescherming (Pre Crash) en Park Assist.
De Volkswagen Polo GTI wordt eind dit jaar op de markt verwacht. We hopen snel meer informatie te hebben over prijzen en de exacte specificaties.