Er wordt door Audi hard gewerkt aan de nieuwe RS 3 Sportback en Limousine. In 2021 wordt deze nieuwe uitvoering van de kleinste RS verwacht en inmiddels heeft Audi een tipje van de sluier opgelicht. Met de update kregen we vooral inzage in de nieuw ontwikkelde torque splitter waarmee Audi hoge ogen gaat gooien.
Het is een technisch hoogstandje van Audi waarmee de stabiliteit tijdens sportief rijden wordt verhoogd. Zoals Audi het zegt: “De RS Torque Splitter in de nieuwe Audi RS 3 maakt een actieve, volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk.”
Het aandrijfkoppel wordt verhoogd op het buitenste achterwiel dat het meest belast wordt. Onderstuur wordt hierdoor een stuk minder waarschijnlijk. Bij sportief rijgedrag stuurt de auto beter en nauwkeuriger.
De nieuwe Audi RS3 wordt voorzien van maar liefst 7 rijstanden, Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, RS Individual, RS Performance en RS Torque Rear.
Met Drive Select heb je onder andere invloed op motor- en transmissie karakteristiek, de stuurondersteuning, de adaptieve dempers en de uitlaatkleppen. De rijdynamiek is optimaal in de Dynamic-stand en de RS Performance-stand. Datzelfde geldt voor de RS Torque Rear stand welke specifiek is ontwikkeld voor de RS3.
Audi Drive Select heeft ook invloed op de torque splitter waardoor deze in elke rijstand andere karakteristieken vertoont. In de Comfort/Efficiency-modus wordt het motorvermogen over alle vier de wielen verdeeld, waarbij de vooras voorrang krijgt. In de Auto-modus is de verdeling van het koppel evenwichtig, wat betekent dat de RS 3 noch onderstuurt, noch overstuurt. In de Dynamic-modus wordt zoveel mogelijk aandrijfkoppel naar de achteras gestuurd – voor maximale wendbaarheid en meer dynamiek.
In de RS Torque Rear-modus kunnen bestuurders gecontroleerd driften op afgesloten wegen. Als een groot deel van het vermogen naar de achteras wordt gestuurd, leidt dat tot overstuur, waarbij maximaal 100 procent van het naar achteren gerichte aandrijfkoppel terechtkomt bij het wiel aan de buitenkant van de bocht. Deze specifieke afstelling wordt ook gebruikt door de RS Performance Mode, die ontworpen is voor rijden op een circuit. Deze modus is speciaal afgestemd op de Pirelli P Zero ‘Trofeo R’ performance semislick banden, die voor het eerst als optie af fabriek verkrijgbaar zijn. In deze rijstand zorgt de torque splitter voor een extra dynamisch, sportief rijgedrag langs de lengteas met zo weinig mogelijk onderstuur en overstuur. Dit resulteert in een snelle acceleratie uit de bochten en dus betere rondetijden.
Alles bij elkaar is dit al heel goed nieuws voor de Audi RS3. Dat het een beest gaat worden is al wel duidelijk, en dat je het beest kunt controleren ook. We zijn nu vooral benieuwd naar de plaatjes. Hopelijk laten die niet te lang op zich wachten.
Er is nog geen lanceerdatum bekend op dit moment. Dus we moeten nog even wachten tot er meer nieuws bekend is.