Elektrisch rijden heeft de toekomst. En dat is niet gek als je stilstaat bij de voordelen van het besturen van een elektrische auto. Maar daar komen we later even op terug.
ID. is de reeks elektrische voertuigen waarmee Volkswagen een nieuwe weg is ingeslagen. Volledig elektrische modellen die voldoen aan de modernste eisen, maar ook herkenbaar zijn als elektrisch en als Volkswagen. Inmiddels zijn al verschillende modellen geïntroduceerd en kom je de ID.3 en ID.4 al regelmatig tegen op de wegen in Friesland.
Inmiddels zijn meerdere ID. modellen geïntroduceerd. De ID.3 en de ID.4 kom je steeds meer tegen en later dit jaar komt de ID.5 daarbij. De ID.3 en ID.4 zijn inmiddels ook als jonge occasion beschikbaar en op die manier snel leverbaar.
Dat is ook zeer gunstig voor de zakelijke rijder. Je rijdt op die manier een stuk voordeliger met een bijtelling van slechts 8 of 12%.
Onlangs werd het nieuwe icoon van Volkswagen onthuld aan de wereld, de ID. Buzz. De ID. Buzz is geïnspireerd op de immens populaire T1.
ID. modellen maken deel uit van de ambitie van Volkswagen om in 2050 volledig CO2 neutraal te zijn als bedrijf. Een mooie ambitie waaraan de elektrische lijn van Volkswagen snel aan meewerkt.
Zo worden verschillende ID. modellen inmiddels CO2-neutraal geproduceerd door compensatie voor de productie te realiseren. Op 30 locaties wordt inmiddels met 100% groene stroom gewerkt en ook op de hoofdlocatie in Wolfsburg worden stappen gezet om de uitstoot sterk terug te dringen.
Daarnaast stimuleert Volkswagen het gebruik van groene stroom om de ID.'s op te laden door zelf, via een partner, laadstations aan te bieden.
Elektrisch rijden is een investering. Dat wil zeggen dat de aanschaf van een elektrische auto momenteel nog duurder is dan een old school auto. Maar met de huidige brandstofprijzen kun je wel inschatten dat op een niet al te lange termijn die investering zich weer uitbetaalt.
Zo is het laden van je accu een stuk goedkoper dan de tank van je auto vullen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere voordelen die je misschien niet direct ziet. Zo betaal je geen wegenbelasting, zijn de onderhoudskosten gemiddeld 35% lager en en betaal je geen BPM. En rij je zakelijk, dan betaal je slechts 16% bijtelling.
En voor de zakelijke rijder die het helemaal slim aanpakt, met een ID. uit 2020 betaal je 3 jaar slechts 8% bijtelling.
Wist je dat een auto gemiddeld 14 uur per dag stilstaat voor het huis? Dat is voor de grootste accu's meer dan voldoende om van 0 naar 100% door te laden. Maar laden gebeurt overal, voor het huis, bij het werk, in het openbaar en bij tankstations.
Bij die laatste is dat vooral langs snelwegen en vooral met snelladen. Snelladen betekent dat je accu extra snel wordt opgeladen. Hoe snel? Dat hangt af van jouw auto en de laadsnelheid van het laadstation. In veel gevallen kan je van 5 tot 80% laden in een half uur tot een uur. Genoeg tijd voor een bakje koffie.
Door de grotere en efficiëntere accu's die we tegenwoordig in elektrische auto's zien is laden een minder groot issue. De actieradius loopt in de grotere ID. modellen zoals de ID.4 op tot
Alle modellen in de ID. Family maken gebruik van het MEB-platform. Dit platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto's. In het platform zijn de accu's verwerkt in de bodem waardoor er in de auto extra ruimte ontstaat. Door deze ruimte is het platform flexibel inzetbaar voor een ruim aantal modellen, van de ID.3 tot de ID. Buzz en de modellen die nog gaan komen.
Een nieuwe ontwikkeling bij ID. modellen is de functie om de accu te gebruiken als opslag, oftewel bidirectioneel laden. Op deze manier gaat duurzaam opgewekte energie niet verloren en kun je er nog aan verdienen ook. De opgeslagen energie kun je namelijk teruggeven aan het energienet.
Bidirectioneel laden komt dit jaar op alle ID. modellen beschikbaar die zijn gebouwd op het MEB-platform. Nu al rijdende modellen krijgen deze optie via een over-the-air update ook beschikbaar.